Der er masser af problemer med de kristne bibelske teksters historiske pålidelighed, hvilket er et problem for kristne når de skal argumentere for deres egen tros troværdighed. De fleste kristne, for at deres tro giver mening, har brug for at de bibelske tekster har en høj historisk pålidelighed.
Tag f.eks. Paulus’ breve i Bibelen. Konsensus blandt mainstream historikerne i dag er at kun 7 (måske 6) af de breve der i Bibelen er angivet til at være skrevet af Paulus, rent faktisk er skrevet af ham. Resten er forfalskninger skrevet af andre som udgiver sig for at være Paulus.
Skrevet af Paulus
- Paulus’ Første Brev til Korintherne
- Paulus’ Andet Brev til Korintherne
- Paulus’ Første Brev til Thessalonikerne
- Paulus’ Brev til Romerne
- Paulus’ Brev til Filipperne
- Paulus’ Brev til Galaterne
- Paulus’ Brev til Filemon (Er måske også en forfalskning)
Forfalskninger (udgiver sig for at være skrevet af Paulus, men vi ved i dag at det ikke er sandt)
- Paulus’ Brev til Efeserne
- Paulus’ Brev til Kolossenserne
- Paulus’ Første Brev til Timotheus
- Paulus’ Andet Brev til Timotheus
- Paulus’ Brev til Titus
- Paulus’ Andet Brev til Thessalonikerne
Derudover er f.eks. Daniels bog en forfalskning, Apostlenes gerninger er en forfalsket historie og konsensus er at 1. og 2. Peter er forfalskninger (historiker Richard Carrier er dog ikke enig i konsensus ang. 1. Peter.)
Dette er selvfølgelig dybt pinligt for kristne kirker og organisationer og derfor ikke noget de snakker højt om. Hvordan kan en bibel som du anser for at være “Guds ord” eller i hvert fald inspireret af en kærlig, ærlig, kompetent og alvidende gud, bestå af så mange tekster som er fyldt med historiske løgne?
Hvad siger det om din guds ærlighed, alvidenhed og almægtighed? Hvordan kan du som kristen være ærlig omkring teksterne i din egen tro, hvis din egen gud ikke er det i sin egen bog? Hvis ærlighed omkring teksterne betyder at det tekstuelle grundlag for din egen tro falder fra hinanden?
Hver gang en præst eller anden kristen prædiker over en tekst i f.eks. en af de forfalskede breve fra Paulus og tillægger ordene til Paulus, så lyver de. Hver gang de lader som om at begivenheder i Apostlenes gerninger er sket i virkeligheden, så lyver de. Og så videre.
Se også Bart Ehrmans liste over forfalskninger i det nye testamente.
Af andre misinformationer om den kristne bibel er f.eks. at det nye testamente er samlet i det fjerde århundrede. Det er ikke korrekt. Den er samlet i det andet århundrede.
Og så er der det faktum at der er god grund til at tvivle på at Jesus overhovedet har eksisteret som en virkelig historisk person.
Se historiker Richard Carriers videnskabelige akademiske peer reviewed (fagfællebedømte) værk, On the Historicity of Jesus: Why We Might Have Reason for Doubt. (Hvis du læser bogen, tjek også Errata for On the Historicity of Jesus)
Og se disse links:
An Ongoing List of Updates to the Arguments and Evidence in On the Historicity of Jesus
List of Historians Who Take Mythicism Seriously
Det får du heller ikke størstedelen af den kristne kirke til at indrømme, for de har brug for en stålfast sikkerhed for at Jesus var en virkelig historisk person. Og det selvom en historisk Jesus stadig er meget meget langt væk fra en religiøs “kristen” Jesus, som aldrig kan have eksisteret i virkeligheden.
… de fleste læsere er ikke klar over at oversættelserne af det nye testamente er baseret på en sammensat og hypotetisk tekst, ikke et egentligt manuskript. … problemet er at det nye testamente ikke bare bliver anset som ‘enhvert anden gammel skrift’. Den bliver anset som værende Guds ord, så enhver indrømmelse om rekonstruktion er en indrømmelse af at vi ikke har Guds ord som oprindeligt tiltænkt. Som sådan bliver en rekonstrueret tekst ubrugelig når den måles i forhold til ethvert tilsigtet formål med at formidle Guds oprindelige ord til masserne.
Hector Avalos, The End of Biblical Studies (p. 85-86). Kindle Edition.
(min oversættelse)
Hvordan hjælper det, at vide noget om bibelske karakterer eller bibelske poetiske strukturer os til at blive bedre mennesker, eller til at løse praktiske problemer i den moderne verden? Det er grunden til at forestillingen om at Bibelen bør studeres for dens “indre værdi” også fejler som endnu et meningsløst og udefinerbar funktion, der kun er beregnet til at bevare tekstens særstilling.
Hector Avalos, The End of Biblical Studies (p. 241). Kindle Edition.
Men lad os sige at litteratur er en gavnlig del af vores menneskelige erfaring som bør fejres sammen med de humanistiske videnskaber. Problemet er at et sådant rationale overser hvordan Bibelen også har været til skade for mennesker. For hver side af Hamlet som vi kan nyde uskyldigt, er der en passage i Bibelen der fik nogen til at dræbe et andet menneske. Det kan man ikke sige om Hamlet. Forskellen i skadelig virkning er også et hovedargument for at stoppe særstatussen for Bibelen i enhver moderne kanon.
(min oversættelse)
Først, alle religioner er systemer af løgne, designet til at holde os fanget og styret af frygt. Liberal, konservativ. Det er ligegyldigt. De kan kun overleve fordi så mange er villige til at blive ved med at fortælle og sælge de samme løgne, fordi så mange er så rædselsslagne for sandheden at de hellere vil benægte den end at vokse fra det. Selv Bart Ehrman påpeger i Jesus, Interrupted hvor meget prædikestolen med vilje skjuler for offentligheden ud af frygt for at ‘det vil føre til en troskrise, eller måske ovenikøbet tabet af tro.’ Det er tvivlsomt at det nogensinde kan være godt. Men hvis vi tror på at sandheden er vigtig, hvis vi tror på at det at vokse op og være voksne er vigtigt, så kan vi ikke støtte troen på løgne, selv hvis de er komfortable, og selv hvis sandheden nødvendigvis må være foruroligende. Der er ingen dyd i bevidst naivitet. Der er kun fare.
Richard Carrier, What’s the Harm? Why Religious Belief Is Always Bad
(min oversættelse)
For mere baggrund, se min YouTube playlist (på engelsk): Is Christianity true? Is it good?
Samt f.eks. disse bøger (også på engelsk):
Richard Carrier, Jesus from Outer Space
Richard Carrier, On the Historicity of Jesus: Why We Might Have Reason for Doubt. (Hvis du læser bogen, tjek også Errata for On the Historicity of Jesus & An Ongoing List of Updates to the Arguments and Evidence in On the Historicity of Jesus)
Hector Avalos, The End of Biblical Studies
Hector Avalos, The Bad Jesus
Bart Erhman, Forged